"Każdy z nas ma ocean możliwości - problem w tym, ze większość ludzi
przychodzi do tego oceanu z łyżeczką od herbaty." — Jim Rohn

Woda to największy składnik ludzkiego organizmu, stanowiący 2/3 masy ciała. Zapotrzebowanie organizmu na wodę stoi na drugim miejscu zaraz za zapotrzebowaniem na Tlen!

Osoba dorosła powinna dostarczyć około 2,5 litra wody na dobę. Osoby z nadwagą powinny w ciągu doby wypić dodatkowe 0,5 l na każde 10 kg nadwagi.  Po szklankę wody powinniśmy sięgać średnio co 40 minut, i najlepiej pić ją małymi łykami. 

Zamiast sięgania po  kaloryczne wody smakowe, słodzone soki w kartonikach i kolorowe napoje gazowane, postaw na: naturalną wodę mineralną, herbaty ziołowe, czerwone i zielone oraz własnoręcznie wyciskane soki owocowe i warzywne, które są źródłem witamin.

Planując posiłki warto wziąć po uwagę zawartość wody w spożywanych owocach i warzywach. – Najwięcej wody mają owoce cytrusowe: pomarańcze, grejpfruty, mandarynki, a wśród warzyw: szparagi, szpinak, brukselka. 

WARTO PAMIĘTAĆ:

  • Organizm traci wodę w postaci moczu, przez skórę w postaci potu, w procesie oddychania oraz z kałem.
  • Odwodnienie organizmu powoduje przyspieszenie pracy serca. 
  • Utrata płynów na poziomie 5% masy ciała ogranicza wydajność pracy o 30%
  • Uczucie pragnienia pojawia się, gdy organizm jest już odwodniony
  • Niedobór 1 szklanki wody w skali doby obniża przemianę materii aż o 3%